Shem-Tob Ben Isaac Shaprut de Tudela (שם טוב אבן
שפרוט) (născut la Tudela în mijlocul
secolului al 14-lea), a fost un spaniol evreu,un sefard mesianic , filosof, medic,
și polemist.
În timp ce de tânăr tânăr a fost
nevoit să dezbată în public, pe” păcatul originar al Omului firesc” și
“răscumpărarea DOMNULUI”, cu Cardinalul Pedro de Luna, după aceea Antipapa
Benedict al XIII-lea . Această dispută a avut loc în Pamplona , 26 decembrie
1375, în prezența unor episcopi și teologi învățati (a se vedea lui "Eben
Bohan", un extras, intitulat "Wikkuaḥ" în manuscris, este în
Bibliothèque Nationale, Paris, nr 831) .
Manuscrisul este foarte important
pentru istoria Mesianismului Iudaic Maran -Katar ,fiind unul din
manuscrisele care au determinat apariția Inchiziției în formă permanentă de
combatere a Inchiziției. Ca un departament multinațional creștin al Tribunalului
Apostolic al Sfântului Scaun al Vaticanului.Fiindcă a determinat manifestarea
violentă şI plină de atrocități a Biserici contra propriei sale origini
Mesianismul iudaic Nazarinean.Şi apoi contra tuturor evreilor mozaici.
Augustin de Hipona va recomanda utilizarea forței prin maximele
sale: „compelle intrare“ și „temperata severitas”,
” unuia care s-a rătăcit, arată-i la calea cea bună, dacă el refuză
să o urmeze, atunci obligă-l ca o dovadă de iubire creștinească a aproapelui
tău. Ereticii sunt oi rătăcite pe care păstorul creștin cu toiagul și ciomagul
aduce copii înapoi în turmă. Tortura este legitimă, pentru că ea nu strică
sufletul ci numai carnea păcătoasă. În consecință era mai bine un eretic să fie
ars, decât să urmeze un drum greșit.
Ereticul are posibilitatea de a alege între: întoarcerea pe calea
cea dreaptă, adevărată a bisericii cu dragoste și încredere în Dumnezeu sau cea
de schingiuire cu pierderea vieții.
Teologul italian Toma de Aquino (Tommaso d'Aquino) (1225-1274) a
stabilit teoretic prin fraza „Accipere fidem est voluntatis, sed tenere
fidem iam acceptam est necessitates dixit mortis” - „pentru acceptarea și
păstrarea credinței este necesară o hotărâre liberă și voluntară rostită din
moarte”
In anul 1231 formează papa Gregor IX o comisie permanentă pentru
combaterea ereziei fiind însărcinați mai ales călugării din ordinul dominican,
pedeapsa pe care o cere papa Gregor ereticilor este închisoarea pe viață cu o
pedeapsă maximă pentru eretici recidivanți.2Onorururile” funebre le-a deschis
oficial iudaismul mesianic. Acuzat în prima faza că ascunde manuscrisele antice ale Noului Testament ca
să se “închidă Harul Neamurilor”. Adică să nu se mai poată mântui nici o
națiune. Apoi au fost acuzaţi de erezie,profanare,blasfemie şi hulă şi
inclusive de DEICID şi Anticrism. Aceasta este perioada manuscrisului “Mathyahu
Shem Tob(Tov)”.
Biblioteca Națională din Paris
[ebraică MSS. No. 132]). Este un manuscris medieval
(Mellel) textul ebraic Chiar Bohan se citește
Hiar Bohan de la George Howard. Evanghelia ebraică după Matei (Mercer,
1995),textul a fost alcătuit în scopul de a face mai ușor de utilizat pentru
compararea cu alte texte ebraice Matei.
Biblioteca Britanică Ms. numărul
26964 ,Manuscrisul conține (textul de bază Howard, 15.4mbs)
"Matei a colectat
oracolele ,epistole de la Martorii lui Iisus(TA logia), în limba ebraică,
și fiecare le-a interpretat în Iudeea cum a putut." - ". Matei a
emis, de asemenea, o Evanghelie scrisă printre evrei în limba lor şi dialectul
lor aramaic; în timp ce Petru și Pavel au fost predicând la Roma și au stabilit
a bazele Bisericii" Papias (Eusebiu, HE 3.39.16) - Irineu, Adv. Haer.
3.1.1
"Așa cum au învățat dim
Sfânta tradiție în ceea ce privește cele patru Evanghelii, care numai sunt de
necontestat în Biserica lui Dumnezeu în cer, că primul a fost scris după Iisus
a fost Matei, care a fost odată un colector de taxe, dar apoi a devenit un
apostol al lui Isus Hristos, care a publicat ce este pentru cei care au
alcătuit iudaismul mesianic (nazirenilor) . A venit să creadă, şi a compus așa
cum a fost în limba ebraică. " - Origen (Eusebiu, HE 6.25.4)
Shem-Tob Ben-Isaac Ben-Shaprut Ibn
Shaprut, un medic evreu castiliana, care trăiesc mai târziu în Aragon. 12/13
Cartea" Chiar Bochan "conține o versiune ebraică a textului complet
al lui Matei. "Chiar Bochan "a fost finalizată în 1380 CE, revizuită
în 1385 și 1400. Diverse citate sunt din " Evanghelia Ebionită ebraică
" menționate şi scrise de la Chiril al Ierusalimului, Jerome,
Origen, Didim, Clement din Alexandria .Sunt o evidenţă în versiunea ebraică
,curentă a lui "Matei Shem Tov ".
O ediție bazată pe noua manuscrise
ale ST datând dina secolele 15 şi 17. Biblioteca Britanică MS nu.
26964 de capitole 1:1-23:22, și Secretariatul Tehnic Comun Dna 2426 pentru
23:23-end. este disponibil, numit: Evanghelia după Matei potrivit unui Text
primar în ebraică copiat de Howard, George.
Biblioteca Națională din Paris [ebraică MSS. No. 132]). Este manuscrisul “Mathyahu Shem Tob(Tov)”. Numele original este "
Chiar Bohan" Imagini FACSIMIL MEDIEVAL ,digital.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu